Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и продажба на общински жилища

НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ЖИЛИЩНИ НУЖДИ, ЗА НАСТАНЯВАНЕ ПОД НАЕМ  И ПРОДАЖБА НА ОБЩИНСКИ ЖИЛИЩА

ОбС Крумовград

2005 год.

Последно изм. 09.02 2012 год.


ГЛАВА ПЪРВА
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.1. (1) Тази наредба има за цел, в съответствие със Закона за общинската собственост, действащите закони и подзаконови нормативни актове да определи условията и реда за установяване на жилищни нужди и домакинства, за настаняване под наем и продажбата на общинските жилища.
Чл.2(1)Управлението на общинските жилища се осъществява от кмета на общината чрез отдел “Управление на собствеността и канцелария”.
(2) Кметовете на кметства и кметските наместници отговарят за управлението
на имотите,частна общинска собственост на територията на съответното кметство.
(3) В дейността по ал. 2 кметовете и кметските наместници се подпомагат от
отдел “Управление на собствеността и канцелария”.
(4) Отдел “Управление на собствеността и канцелария” :
1.Организира регистрирането и отчета на жилищата;
2.Проучва постъпилите от гражданите искания за настаняване в общински жилища и предлага на кмета на общината проекти за настанителни заповеди;
3. Упражнява ръководство и контрол по стопанисването на общинските жилища;
4. Проучва и обосновава потребността от общински жилища по вид и брой и предлага на кмета на общината, промяна на предназначението им .
5.Прави предложения до кмета на общината за изваждане на лица, самоволно настанили се в общински жилища или такива, на които основанието за обитаване в общинското жилище е отпаднало.
6.Води и поддържа картотека с наемно-договорни досиета, съдържащи следните данни:
- Вид и местонахождение на общинското жилище,брой на стаите и адрес;
- Настанен наемател, брой на членовете на семейството му;
- Номер и дата на заповедта за настаняване, срок и правно основание за
настаняването, определение за месечен наем и договор за настаняване в общинско жилище под наем.
ГЛАВА ВТОРА
ОБЩИНСКИ ЖИЛИЩА
Чл.3. (1) Жилища - собственост на общината по своето предназначение са:
1. жилища за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди;
2. за продажба, замяна и обезщетяване на бивши собственици, чийто имоти са отчуждени за общински нужди;
3. ведомствени жилища;
4. резервни жилища.
(2) Ежегодно, в срок до 31 март, с решение на общинския съвет, по предложение на
кмета на общината се приема списък, в който се определят броят, видът и местонахождението
на жилищата в групите по ал.1. Промени в списъка могат да се правят по предложение на кмета на общината, съобразно констатирана от него промяна на конкретните потребности в общината.
(3) Предоставянето и използването на общински жилища за нежилищни нужди се забранява.
(4) Забраната по ал.3 не се прилага в случаите, когато общината разполага със свободни жилища за настаняване, за които няма нуждаещи се граждани, отговарящи на условията за настаняване в общински жилища. В тези случаи използването на общински жилища за нежилищни нужди е допустимо след промяна на предназначението им по реда на Закона за устройство на територията.
(5) Не се допуска пренаемане на общински жилища.

ГЛАВА ТРЕТА
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ЖИЛИЩНИ НУЖДИ
Чл.4. (1) Право да кандидатстват за настаняване под наем в общински жилища имат
граждани и техните семейства, които отговарят едновременно на следните условия:
1.не притежават жилище, вила или идеални части от такива имоти, годни за
постоянно обитаване;
т.2 (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) не притежават жилищен или вилен парцел в Община
Крумовград;
т.3(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) не са прехвърляли имоти по т.1 и 2 на други лица най-
малко 10 години, преди датата на подаване на молбата за картотекиране с изключение на
прекратяване на съсобственост или дарение в полза на държавата, общината или организация с идеална
цел;
3.не са прехвърляли имоти по т.1 и 2 на други лица след 13 март 1990 г., с изключение
на прекратяване на съсобственост или дарение в полза на държавата, общината или организация с идеална цел;
4.(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) не притежават имущество в налични парични средства
по влогове,акции, дивиденти, моторни превозни средства, земеделски земи, жилищни, вилни имоти фабрики, работилници, магазини, складове за търговска и стопанска дейност, ателиета и други основни оборотни фондове и средства на обща стойност, по-голяма от 2/3 от пазарната цена на жилище, съответстващо на нуждите за жилищна задоволеност, определена с нормите по чл.17;
5.( изм. Р-ние № 269/30.03.05 г., решение № 258/27.03.2009г.) 1/6 от общия годишен доход на
гражданите и техните семейства не може да покрие разхода за пазарна наемна цена за жилище, съответстващо на нуждите му, съгласно нормите за жилищно задоволяване, определени с чл. 17;
6. (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) имат постоянен и настоящ адрес в Община
Крумовград, повече от 5 години и непрекъсната адресна регистрация в гр.Крумовград не по-малко
от 2 г., с изключение на случаите, когато лицата са учили в други населени места;
7. не са се самонастанявали в общински жилища или наемното правоотношение за
такива жилища не е прекратявано по чл.46, ал.1, т.1, 3 и 4 от Закона за общинската собственост, освен ако са изтекли повече от 2 години от освобождаване на жилището.
(2) Обстоятелствата по чл.4, ал.1, т. 1 – 5 се установява с декларация на гражданите, а
по т.6 и 7 – от комисията по картотекиране.
Чл.5. (1) Стойността на притежаваното имущество по чл.4, ал.1, т. 4 се определя,
както следва:
1.за моторни превозни средства,селскостопански машини и други – по пазарната
им стойност;
2. за земеделски земи – по Наредбата за условията и реда за установяване на текущи
пазарни цени на земеделските земи; за жилищни и вилни имоти извън тези по чл.4, ал.1, т.1 и 2 – по базисни пазарни цени;
3. за дялово участие в търговски дружества и кооперации –в размер на 50 на сто от
цената на придобиването;
4. за фабрики и други обекти с производствено предназначение и за прилежащите
към тях терени и съоръжения – по пазарни оценки, извършени от лицензиран оценител ;
5. за акции котирани на фондовата борса – по пазарната им цена.
(2) В притежаваното имущество се включват и наличните парични средства,
включително и тези по жилищноспестовни влогове и дивиденти.
Чл.6. (1) Лицата и семействата, които отговарят на условията в чл.4 се подреждат в
зависимост от степента на жилищната им нужда в групи, както следва:
1.незаемащи жилищна площ и ползващи не по-малко от година за жилища
нежилищни помещения, като бараки, изби,непригодни тавански помещения и др.;
2.живеещи в жилищни помещения, негодни за обитаване, вредни в санитаро-хигиенно
отношение или застрашени от самосрутване, освидетелствани по установения за това ред;
3.семейства, живеещи въз основа на свободно договаряне.
4.заемащи недостатъчна жилищна площ по нормите на чл. 17.
(2) Заемането на помещения по ал.1, т.1 и 2 е основание за еднократно установяване
и степенуване на жилищната нужда на обитателите. Повторното им обитаване от други наематели не поражда права за ново определяне на жилищната нужда.
(3)При подреждане на лицата и семействата в една и съща група се дава предимство на:
1.семейства с три и повече деца;
2.самотни родители на непълнолетни деца;
3.семейства (домакинства), в които един от членовете е с намалена или загубена работоспособност над 90% и от 70 до 90 %;
4. млади семейства;
5.семейства или лица, които са живели по-дълго време при тежки жилищни условия.
(4) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При невъзможност да бъде определена група
жилищна нужда в случаите, когато не са налице хипотезите по чл.6, ал. 1, т.1- 4, на лицата се
отказва картотекиране, макар същите формално да отговарят на условията в чл.4.
(5) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При отказ за картотекиране по реда на ал.4,
лицето има право да подаде нова молба за картотекиране само при промяна на жилищните
условия.
(6) нова(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При картотекиране на семейства и/или
домакинства, живеещи въз основа на свободно договаряне, групата жилищна нужда се определя
за цялото домакинство.
(7)нова(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При картотекиране на семейства/домакинства,
заемащи недостатъчна жилищна площ , група жилищна нужда не се определя, когато родителите
на картотекиращите се семейства притежават повече от един жилищен имот в същото населено
място.
Чл.7 (1) За лицата и семействата, нуждаещи се от жилища, които отговарят на условията в чл. 4 се съставя и поддържа картотека .
(2) Картотекирането на нуждаещи се от жилища граждани се извършва въз основа
на молба и декларация по образец,утвърден от кмета на общината, в която се посочват:
1.броят, трите имена,възрастта и продължителността на местоживеенето на членовете на семейството;
2.жилищните условия, при които живее семейството към момента на представяне на молбата; вписват се данни за вида (жилищни,нежилищни), размера и собствеността на обитаваните помещения;
3.извършени сделки с недвижими имоти по чл.4,ал.1,т.3;
4.притежаваното имущество по чл.4, ал.1,т. 4;
5.общ годишен доход на членовете на семейството за предходната година,формиран от заплати и пенсии, както и допълнителни доходи от хонорари,търговска и стопанска дейност, отдаване под наем на собствен сграден фонд под наем, земеделски земи под аренда и др.
6. данни за предишни вписвания в картотеките.
(3) Към молбата и декларация се прилагат и следните необходими документи:
1.Служебни бележки за доходите на всички работещи в семейството(домакинството) – 12 месеца назад.
2.Документ от Дирекция “Бюро по труда” за регистрираните безработни,; за нерегистрираните – нотариално заверена декларация за получени доходи от отглеждане на тютюн, от свободни професии, занаятчийски дейности или извършване на услуги с личен труд.
3.При повече от един брак – бракоразводни съдебни решения за прекратени бракове.
4.Документи от ТЕЛК за намалена или загубена работоспособност над 90% и от 70 до 90 %;
5.Документ за самотен родител с непълнолетно дете.
6.Лична карта.
7. Удостоверение за настоящ адрес.
Чл.8 (1)Кметът на общината назначава комисия за картотекиране на нуждаещи се граждани, в която се включват зам кмет, юрист и служители от общинска администрация и одобрява правила за тяхната работа.
(2) Комисията по ал.1 на всяко тримесечие разглежда постъпилите молби и декларации, взема решение за включване или невключване на гражданите в картотеката и определя степента на жилищната нужда на отделните семейства (лица) по групи и подгрупи, съгласно чл. 6.
(3) Решението на комисията се съобщава писмено на заинтересованите лица и се обжалва по реда на Административно-процесуалния кодекс.
Чл.9. Гражданинът остава картотекиран като нуждаещ се от жилище и когато:
1. (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) отменя се
2. учи в друго населено място или извън страната;
3. работи в друго населено място или извън страната.
Чл.10 (1) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Гражданите, картотекирани по реда на тази
наредба са длъжни до 31 декември на всяка календарна година да подават нова декларация по утвърден образец.
(2) Гражданите, които започват индивидуално строителство или групово жилищно
строителство или са включени в жилищностроителни кооперации, уведомяват писмено общината в едномесечен срок от издаването на разрешението за строеж.
(3) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) отменя се
(4) нова(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При промяна на данните по съответните декларации по образец през текущата година, гражданите и техните семейства/домакинства подали заявления и декларации и катотекирани по реда на тази наредба, са длъжни в едномесечен срок да уведомят писмено общината чрез попълване на нова декларация.
(5) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) При неизпълнение на задълженията по ал.1 ,ал.2 и ал.4 се счита, че жилищната нужда на лицата е отпаднала, и комплектованите преписки, във връзка с подадените заявления се архивират.
Чл.11. (1) Изваждат се от картотеката:
1.придобилите имоти по чл.4,ал.1,т.1 и 2 ;
2.включените в строителство по чл.10,ал.2;
3.настанените в жилище, което отговаря на нормите за жилищно задоволяване по чл.17.
(2) Гражданите, посочили неверни данни или несъобщили в декларациите обстоятелствата, свързани с условията по чл.4, ал.1, чл.6, чл.7,ал.2, т.1 и 2 и чл.10,ал.2, носят наказателна отговорност по чл.313 от Наказателния кодекс и се изваждат от картотеката за срок от 5 години.
(3) Изваждането от картотеката се извършва с решение на комисията по чл.8.
Решението се съобщава и се обжалва по реда на Административно-процесуалния кодекс.
Чл.12. Документите, подадени от гражданите при кандидатстване за настаняване под наем в общинско жилище, се съхраняват в общинските картотеки за 5 години след изваждането им от картотеката.
Чл.13.Поредността по групи и подгрупи на картотекираните граждани се актуализира всяка година.Тя не се променя в течение на годината освен във връзка с чл.10,ал.1 и служебно от комисията по чл.8 с протокол.
Чл.14. (1) Въз основа на определената към 31 декември на предходната година поредност по групи и подгрупи, броя и вида на жилищата които ще се разпределят през годината, комисията по чл.8 изготвя проект за годишен списък на гражданите, които ще бъдат настанени под наем.
(2) При изготвяне на списъка по ал.1 се вземат предвид броят и вида на новоизградените общински жилища, на тези, които се очаква да бъдат освободени през годината, и на придобитите по силата на сключени договори и на други правни сделки.
(3) Проектосписъкът по ал.1 се обявява до 28 февруари на определено за целта място в общината. В 14-дневен срок от обявяването гражданите могат да правят възражения и искания по списъка.
(4) Постъпилите възражения и искания се разглеждат в едномесечен срок от кмета на общината.Утвърденият от него списък може да се обжалва пред общинския съвет в 7-дневен срок от утвърждаването му. Общинският съвет се произнася по жалбите на следващото си заседание, но не по-късно от 1 месец след изтичане на срока за обжалване, и решението му е окончателно.
Чл.15. (1) Жилищата за настаняване на гражданите, включени в списъка по чл.14, ал.1 се определят по нормите за жилищно задоволяване,установени в чл. 17
(2) Настаняването на гражданите от утвърдените годишни списъци продължава и след приключване на календарната година до утвърждаването на нови списъци за следващата година.
(3) 1.Гражданите, включени в списъците от предходната година и неполучили жилища, се включват в началото на списъка през текущата година при спазване на установената поредност, освен ако има промяна на условията по чл.4, на групите по чл.6 и на данните по чл.7.
т.2 (нова) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Гражданите включени в списъците от предходната година, поканени за предложение и избор на общинско жилище за настаняване под наем, отговарящо на нормите за жилищно задоволяване в чл.17 и неявили се за избор, след надлежна покана, както и явили се и неосъществили такъв/депозиране на писмен или устен отказ/, отпадат от картотеката.
(4) Настаняването се извършва със заповед на кмета на общината.В заповедта се посочват трите имена и ЕГН –то на настаненото лице,броя на членовете на семейството му,вида и местонахождението на жилището,месечната наемна цена и начина на плащането и.
(5) Въз основа на настанителната заповед се сключва писмен договор за наем, в който се определят: редът за приемане и предаване на имота,правата и задълженията на наемателя и наемодателя; наемната цена; срокът; отговорността при неизпълнение; поддържането (текущи и основни ремонти) и други условия по наемното правоотношение.
(6) (нова-изм.решение № 394/28.01.2010 г.) Когато титуляра на настанителната
заповед и договора е починал или не живее в общинското жилище поради развод, и общинското жилище се ползва от преживелия или продължаващият да живее там след развода съпруг(а), заедно с възходящи или пълнолетни низходящи, се издава нова настанителна заповед.До издаване на настанителната заповед се заплаща наем по чл.23, ал.5, ако отговарят на условията по чл.4. Чл.16. (1) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Гражданите настанени под наем в жилища по чл. 3,ал.1,т.1, представят ежегодно до 31 декември декларации за обстоятелствата по чл.4, ал.1 с изключение на тези настанени по реда на чл.23, ал.3 и 4. Неизпълнението на това задължение води до започване на процедура за прекратяване на договора за наем.
(2)При изменение на данните и условията по чл.6 и 7 водещо до промяна на жилищните нужди, определени с нормите по чл. 17., наемателите се пренастаняват в други жилища, при възможност от страна на общината след изчерпване на годишните списъци.
Чл.17. (1) Установяват се следните норми за жилищно задоволяване:
1.на едночленно семейство - до 25 м2 жилищна площ;
2.на двучленно семейство - до 40 м2 жилищна площ;
3.на тричленно и четиричленно семейство - до 55 м2 жилищна площ;
4.на семейство с 5 и повече членове - до 15 м2 жилищна площ в повече за следващите членове;
(2) При определяне на необходимата площ се взема предвид и детето, което ще се роди.
(3) За задоволяване на специфични нужди може да се предостави допълнителна жилищна площ(стая) до 15 м2 :
1.когато член от семейството страда от болест,която налага изолация или се нуждае от
помощта на друго лице;
2.на млади семейства;
3.на семейство, с което са живели непрекъснато в едно домакинство в продължение на 2 и повече години и продължават да живеят пълнолетни низходящи и възходящи, които не притежават жилищен или вилен имот в страната.
(4) Когато жилището надвишава нормите за жилищно задоволяване по предходните алинеи, за жилищната площ над тези норми се заплаща двоен размер на основната наемна цена.
Чл.18. В едно жилище се настанява само едно семейство.Две или повече семейства
могат да се настаняват по изключение в едно жилище само с тяхно изрично писмено съгласие. Чл.19.(1)Преди издаване на настанителната заповед гражданите подават нова декларация за обстоятелствата по чл.4. Настъпилите промени се вземат предвид при настаняването.
(2)Ако лицето не отговаря на условията за настаняване в общинско жилище, то се изключва от картотеката с решение на комисията по чл.8.
Чл.20. (1) Заповедта за настаняване се издава за свободни от наематели жилища, както и за новопостроени жилища, за които е издадено писмено разрешение за ползване по установения ред.
(2) Заповедта има действие за всички членове на семейството на настанения.
(3) Ако настаненото лице в едномесечен срок от влизането в сила на заповедта не заеме жилището, органът издал заповедта, може да я отмени.
Чл.21. (1) Когато поради намаляване броя на членовете на семейството, жилището
надвишава нормите за настаняване по чл. 17 в тримесечен срок, наемателите подават молба за настаняване в друго общинско жилище съобразно нормите.
(2) Ако наемателите не направят искане в посочения, в ал.1 срок, органът по
настаняването може да издаде настанителна заповед служебно.Ако в едномесечен срок от връчване на заповедта, наемателите не заемат определеното им жилище, заповедта се отменя, а наемното правоотношение за заеманото жилище се прекратява.
Чл.22. Запазват се наемните правоотношения с лицата, които:
1. заемат изборна длъжност в органите на държавната власт или в органите на местното самоуправление в друго населено място;
2. които временно (сезонно) са на работа в друго населено място или в чужбина;
3. (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) отменя се.
4.са осъдени да изтърпят наказание “лишаване от свобода”.


ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
ЖИЛИЩА ЗА НАСТАНЯВАНЕ ПОД НАЕМ НА ГРАЖДАНИ С УСТАНОВЕНИ ЖИЛИЩНИ НУЖДИ

Чл.23 (1) Жилища за настаняване под наем са новопостроени и налични
свободни жилища - общинска собственост, определени от общинския съвет със списъка по чл.3, ал.2.
(2) В жилищата по ал.1 се настаняват:
1. лица с доказани жилищни нужди,установени по реда на чл.4 от тази наредба.
2. наематели на общински жилища, които се засягат от ново строителство,
надстрояване или пристрояване, основен ремонт или реконструкция;
(3) По изключение, извън утвърдения годишен списък по чл.14, в общински жлища по ал.1 могат да бъдат настанявани:
1. лекарите работещи на територията на общината;
2. специалисти – юристи,учители – със западна филология и други дефицитни за
Община Крумовград специалисти, работещи в организации на бюджетна издръжка, след мотивирано предложение от ръководителите на организациите , в които работят.
(4) Настаняването в свободни общински жилища и сгради (бивши училища и детски градини),подходящи за живеене, в селата на територията на Община Крумовград се извършва след вземане на мнението или становището на кмета на кметството или кметския наместник на населеното място,където се намира имота, без да се спазват изискванията по ал.2,т.1.
(5) ( изм.Р-ние № 68/11.02.08г) Основната наемна цена за 1 кв.м. полезна площ се определя от ОбС и е, както следва:
- за Крумовград – 0.50 лв.;
- за останалите населени места – 0.25 лв.
(6) Наемната цена по ал. 5 се корегира с благоустройствени показатели за
конструкция на сградата, етажност, изложение, зона, функционален тип на населеното място и др., съгласно методиката по гл.ІV от ППЗДС.
Чл.24.(1) Свободни общински жилища, за настаняването в които няма желаещи да
бъдат настанени граждани, отговарящи на условията в чл.4, могат да се отдават под наем по пазарни цени.
(2) Пазарна наемна за един квадратен метър полезна площ на жилище или за видове жилища (едностайни ,двустайни и др.) се определя от отдел “Управление на собствеността и канцелария”, чрез проучване на пазара, утвърждава се от кмета на общината и се обявява периодично.
Чл.25 (1) Наемните правоотношения се прекратяват поради:
1. (изм.решение № 258/27.03.2009г.) Неплащане на наемната цена или на
консумативните разноски за повече от 3 месеца;
2.извършване на ново строителство, надстрояване или пристрояване,основен ремонт
или реконструкция, когато се засягат обитавани помещения;
3.нарушаване на добрите нрави;
4.неполагане грижата на добър стопанин при ползване на жилището;
5.прекратяване на трудовите или служебните правоотношения на настанените във
ведомствено жилище лица.
6.изтичане срока на настаняване;
7.отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинско жилище;
8.използване на жилището не по предназначение;
9.не използване на жилището за срок по-голям от 6 месеца, извън случаите по
чл.22;
10.преотдаване на общинското жилище или част от него на друго лице.
11. ако наемателите не подадат декларация в 10-дневен срок от писменото
уведомяване, направено от общината, след изтичане на срока по чл. 16, ал.1.
12.по взаимно съгласие между страните по договора;
13.едностранно с едномесечно предизвестие от всяка от страните;
(2) Наемното правоотношение се прекратява със заповед кмета на общината, в която се посочват основанието за прекратяване на наемното правоотношение и срокът за опразване на жилището,който не може да бъде по-дълъг от един месец.
(3) при прекратяване на наемното правоотношение на основание ал.1, т.2 към заповедта по ал.2 се прилага настанителна заповед за друго общинско жилище, ако наемателят отговаря на условията за настаняване.
(4) при изтичане на срока на настаняване наемното правоотношение може да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище.
(5) изм.(относно замяната на думата “окръжния” с “административния” в сила от 01.03.2007 г.) Заповедта по ал.2 може да се обжалва пред административния съд по реда на Административно-процесуалния кодекс. Жалбата не спира изпълнението на заповедта, освен ако съдът не разпореди друго.
(6) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) В случай, че в срока за опразване на жилището, същото не бъде освободено доброволно, кметът на общината издава заповед по чл.65 от ЗОС за изземването му.
(7) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Заповедта се издава въз основа на констативен акт,съставен от длъжностни лица от общинска администрация.Заповедта се връчва по реда на ГПК.
(8) нова(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Заповедта се изпълнява в присъствието на лицето, което владее общинския имот без основание, или в негово отсъствие, когато е надлежно уведомено, като за изпълнителните действия се съставя протокол за изземване на общинския имот, опис на наличните вещи и състоянието на иззетия имот.
(9) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Имуществото (вещите) по ал.8 се съхраняват в общинска администрация на отговорно пазене, за срока на което лицето дължи обезщетение.

ГЛАВА ПЕТА
ЖИЛИЩА ЗА ПРОДАЖБА И ЗАМЯНА

Чл.26.(1) Общинските жилища, предназначени за продажба,включени в списъка по
чл.3,ал.2 могат да се продават след решение на общинския съвет на:
1.правоимащи по ЗУЖВГМЖСВ;
2. (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) лица,чиито жилища се предвижда да бъдат отчуждени по реда на глава ІІІ от ЗОС с влязло в сила решение на Общинския съвет Крумовград, за откриване на производство по отчуждаване.
3. наематели на общински жилища, отговарящи на условията в чл.27, ал. 1.
4. други лица, след провеждане на търг.
(2) (изм.решение№258/27.03.2009г.)Пазарните оценки на жилищата предназначени за продажба, се възлагат на независими лицензирани оценители. В случая не се прилагат разпоредбите на Закона за обществените поръчки.В случаите, когато пазарната оценка е по-ниска от данъчната, продажбата се извършва на цена, не по-ниска от данъчната оценка.Изготвените оценки се одобряват от ОбС.
(3) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Отдел “Управление на собствеността и канцелария”, след проучване на наличния жилищен фонд подготвя списък на жилищата, които се предлага да бъдат определени за продажба. В списъка се включват предварително жилищата:
1. намиращи се в сгради - етажна собственост, в които е останало само 1(едно)
общинско жилище;
2. чийто наематели са правоимащи спестители, включени в списъка по чл.7 от ЗУЖВГМЖСВ;
3. намиращи се на последен етаж в сгради - етажна собственост.
4. свободни от наематели жилища.
(4) В списъка по ал.3 не могат да се включат резервните жилища .Тези жилища
не могат да бъдат предмет и на замяна.
(5) Списъкът по ал.3 се предоставя на кмета на общината, който го внася за разглеждане в общинския съвет.
(6) На базата на направеното предложение общинския съвет определя жилищата за продажба в списъка по чл.3, ал.2.
Чл.27.(1) Наемател на общинско жилище може да го закупи, ако отговаря на следните условия:
1.да е български гражданин;
2.да отговаря на условията за настаняване в общинско жилище,установени в
чл.4, ал.1 от тази наредба;
3. да е наемател на жилището което се продава, на основание на настанителна заповед не по-малко от 6 години без прекъсване и жилището да е включено в списъка по чл.3,ал.2 от наредбата;
(2) Наематели на общински жилища, които са правоимащи по ЗУЖВГМЖСВ, включени в окончателния списък по чл.7 от същия закон, могат да закупят жилището, в което са настанени, без да отговарят на условията по т.2 на ал.1.
(3) (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) отменя се.

Чл.28.(1) Продажбата на общински жилища на лицата по чл.27, ал.1, се извършва
по тяхна писмена молба до кмета на общината. Към молбата се прилагат настанителна заповед и декларация за семейно и имотно състояние.
(2) Отдел “Управление на собствеността и канцелария” проучва, дали са на лице условията по чл. 27, ал.1 и 2 и предлага на кмета на общината да възложи изготвянето на пазарната оценка на жилището на лицензиран оценител.
(3) След изготвянето на оценката по реда на чл.26, ал.2, отдел “Управление на
собствеността и канцелария” изготвя мотивирано предложение за продажба до кмета на общината, който го внася за решение пред общинския съвет.
(4) Продажбата се извършва след решение на общинския съвет със заповед на кмета на общината, в която се посочват: вида и местонахождението на жилището, купувач, цената и другите дължими плащания, както и начина и срока на плащане.
(5) Заповедта се връчва на купувача по реда на ГПК.
(6) Ако в посочения в заповедта по ал.4 срок за плащане, купувачът не преведе дължимите суми се счита, че се е отказал от закупуване и преписката се прекратява със заповед на кмета на общината, с която се отменя и заповедта по ал.4.
(7) След като купувачът извърши плащането на цената и на дължимите данъци, такси и режийни разноски в срока, посочен в заповедта по ал.4, отдел “Управление на собствеността и канцелария” изготвя договор за продажба в три екземпляра.
(8) Договорът се подписва от кмета на общината и от купувача. Продажбата се счита за извършена от датата на плащане на имота.
(9) Договорът за продажба се вписва от купувача в Службата по вписванията, по местонахождение на имота, след което един екземпляр от нотариално вписания договор се предоставя в отдел “Управление на собствеността и канцелария” за отписване на имота от актовите книги за общинска собственост.
Чл.29. (1)( изм. с р-ние № 394/28.01.2010 г.) Продажбата на жилища по чл.26, ал.1,
т.4 се извършва след решение на общинския съвет от кмета на Общината чрез провеждане на
търг по реда на глава седма от НРПРОИ на ОбС.
(2) Въз основа на резултатите от търга, кметът на общината издава заповед,
която съдържа реквизитите по чл.28, ал.4.
(3) Продажбата се извършва по реда и при условията на чл.28, ал.5 - 9.
Чл.30 (изм. с Р-ние № 394/28.01.2010 г.) (1) Замяна на общински жилища с жилищни или нежилищни имоти- собственост на държавата на физически или юридически лица, се извършва при условията и по реда на чл.40, освен в случаите по ал.2 от Закона за общинската собственост.
(2) Замяна на общински жилища с жилищни имоти на физически лица в изпълнение
на социални програми, приети от общинския съвет, се извършва с решение на общинския съвет.
Замяната се извършва по данъчната оценка на заменяните жилищни имоти. По този ред замяна може да бъде извършена само еднократно и само за един жилищен имот – собственост на физическо лице, с един общински жилищен имот.
(3) Замяната на общински жилища с нежилищни имоти се допуска само ако има свободни общински жилища, за настаняването в които няма нуждаещи се граждани, отговарящи на условията по чл.4 и чл.34 от тази наредба или ако върху имота, придобит в резултат на замяната, ще се изградят социални жилища.

ГЛАВА ШЕСТА
ВЕДОМСТВЕНИ ЖИЛИЩА

Чл.31.(1) В общинските ведомствени жилища се настаняват временно, до
прекратяване на трудовите им правоотношения, щатни служители в общинската администрация, ако те или членовете на семействата им не притежават годно за постоянно обитаване жилище или вила в населено място, където работят.
(2)нова(изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Настаняването в жилища от фонд
„Ведомствен” се извършва еднократно, като при прекратяване на наемните правоотношения, служителите нямат право да бъдат отново настанени в жилище, собственост на Община Крумовград.
Чл.32. Със заповед на кмета на общината се назначава комисия по настаняването в общински ведомствени жилища в състав не по-малко от трима членове,като в нейния състав задължително се включват: председател - зам.кмет, юрист и членове от общинска администрация, която разглежда молбите и прави мотивирани предложения за настаняване след преценка на условията по чл.31.
Чл.33. (1)Настаняването във ведомствени жилища се извършва със заповед на
кмета на общината. В заповедта се посочват трите имена и ЕГН –то на настаненото лице,броя на членовете на семейството му,вида и местонахождението на жилището,срока, месечната наемна цена и начина на плащането и.
(2) Въз основа на настанителната заповед се сключва писмен договор за наем, в който
се определят: редът за приемане и предаване на имота,правата и задълженията на наемателя и наемодателя; наемната цена; срокът; отговорността при неизпълнение; поддържането (текущи и основни ремонти) и други условия по наемното правоотношение.
(3) Ведомствените жилища на общината могат да се продават на служители,които са наематели на такива жилища, имат не по-малко от седем години стаж без прекъсване в общинска администрация и отговарят на условията в чл. 4. Продажбата се извършва по пазарни цени,
определени по реда на чл.26,ал.2, след решение на общинския съвет.
(4) Въз основа на решението на общинския съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор за продажба при условията и реда на чл.28.

ГЛАВА СЕДМА
РЕЗЕРВНИ ЖИЛИЩА
Чл.34. (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) (1) В резервните жилища се настаняват под
наем за срок не по-дълъг от 2 (две) години лица, чийто постоянен и настоящ адрес е не по-малко от 2 години на територията на Община Крумовград :
1. жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и
стихийни бедствия и аварии или са застрашени от самосрутване, освидетелствани по реда на чл.195, ал.2 от ЗУТ ;
2. семействата с доказани остри социални или здравословни проблеми, които
изискват постоянно лекарско обслужване.
(2) Лицата по ал.1 подават молба за настаняване до кмета на общината. Молбите
се разглеждат най-късно в 2-месечен срок от постъпването им.
(3) Комисията по чл.8 от наредбата установява наличието на обстоятелствата
по ал.1. Решенията на комисията се оформят в протокол, който се утвърждава от кмета на общината.
(4) Настаняването се извършва със заповед на кмета на общината в която се
определят: вида и местонахождението на резервното жилище, основанието за настаняване, трите имена, ЕГН на настаненото лице и броя на членовете на семейството му, срока за настаняване, размера и начина на плащане на наемната цена. Въз основа на заповедта се сключва договор за наем.
(5) нова (изм. Р-ние № 80/09.02.12 г.) Гражданите, посочили неверни данни носят наказателна отговорност съгласно чл.313 от Наказателния кодекс и не подлежат на катотекиране по общия ред.
Чл.35. /отменена-решение № 258/27.03.2009 година/
Чл.36.(изм. с Р-ние № 68/11.02.08 г.) (1)Когато настанените в резервно жилище, по обективни причини не са могли да решат жилищния си проблем в срока на настаняване, кмета на общината, по предложение на комисията за картотекиране на нуждаещи се граждани, може да удължи този срок до 2 години.
(2) В едномесечен срок, след изтичане на срока на настаняването, ако резервното
жилище не бъде освободено и предадено,същото се изземва със заповед на кмета на общината и съдействието на органите на полицията или по негова преценка , се разрешава продължаване на наемното правоотношение за срок не по-дълъг от 1 година.

ГЛАВА ОСМА
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.37. Който без законно основание се самонастани в общинско жилище, се наказва
с глоба от 100 до 500 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание и дължи обезщетение, изчислено по пазарни цени, за времето през което се е бил самонастанил.
Чл.38. Който не изпълни заповед или решение в едномесечен срок от влизането им в
сила за освобождаване на общинско жилище, се наказва с глоба от 500 до 1 500 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
Чл.39. (1) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица, определени със заповед на кмета на общината и от длъжностни лица от отдел”Управление на собствеността и канцелария”.
(2) Наказателните постановления се издават от кмета на общината или от управомощени от него лица.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателни постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ГЛАВА ДЕВЕТА
ДОПЪЛНИТЕЛНИ И ПРЕХОДНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. “Семейство” по смисъла на тази наредба са съпрузите и ненавършилите пълнолетие техни деца, ако не са встъпили в брак.
§ 2. “Младо семейство” по смисъла на тази наредба е семейство, в което съпрузите не са навършили 35 години към датата на решението на комисията по чл.8.
§ 3. “Самотни родители на непълнолетни деца” по смисъла на тази наредба са родители, които поради вдовство, развод или несключване на брак се грижат сами за отглеждане на непълнолетните си деца.
§ 4. “Жилищен имот” е жилище (самостоятелна жилищна сграда,етаж или част от етаж), жилищностроителен парцел, право на строеж или право на надстрояване за едно жилище,както и вещно право на ползване на жилище или парцел.
§ 5. “Вилен имот” по смисъла на тази наредба е: вила (самостоятелна вилна сграда, етаж или част от етаж), вилен парцел или право на строеж за една вила, както и вещно право на ползване на вила или вилен парцел.
§ 6. “Домакинство” по смисъла на тази наредба включва съпрузите, ненавършилите пълнолетие низходящи, възходящите и пълнолетните низходящи, които живеят с наемателя, както и братята и сестрите, които не са встъпили в брак и живеят с наемателя.
§ 7.”Полезна площ на жилището” по смисъла на тази наредба е сумарната площ на всички помещения в него,мерена по вътрешните зидарски очертания на стените и цялата площ на балкони, лоджии, веранди и тераси, с изключение на площта, заета от ограждащите и разпределителни стени на жилището, и площта на складовите помещения –мазе,барака или таван.
§ 8. “Жилищна площ” по смисъла на тази наредба е сборът от площите на помещенията в жилището с основно предназначение –дневни, спални, детски стаи и столови (без кухни-столови), измерени по контура на съответните вертикални конструктивни елементи – стени и колони.
§ 9.Общинско жилище, в което като наематели са настанени семейства на низходящи и възходящи, или на братя и сестри, може да бъде продадено едновременно на тях, в съсобственост в идеални части, съобразно постигнато от тях, нотариално заверено писмено съгласие. Съгласието следва да бъде дадено от всички пълнолетни лица, които имат настанителни права за жилището.
§ 10.Наредбата се приема на основание чл.45 а,ал.1 от ЗОС.
§ 11.Изпълнението на наредбата се възлага на кмета на общината.

Наредбата е приета с Решение № 229 от Протокол № 12/15.02.2005 г. на ОбС Крумовград и влиза в сила от деня на приемането и (изм. и доп. с Р-ние № 269 от Протокол № 13/30.03.2005 год.;Р-ние № 515 от Протокол № 28/21.12.2006 г.; Р-ние № 68 от Протокол № 5/11.02.2008 г. на ОбС Крумовград , Решение № 258 от Протокол № 20/27.03.2009 г.; Р-ние № 394 от Протокол № 30/28.01.2010 г. ,изм. Р-ние № 80 от Протокол № 5 от 09.02.12 г.)
Logo AUPT Тази страница е изработена от Сдружение НПО Линкс по "Програма на Агенция по заетостта по Заемно споразумение със Световна банка"